dinsdag 5 april 2011

LipFish, grappige dieren uit Zweden!


Omdat Blomma begon met LipFish en ik fan ben van Jenny, de ontwerpster en eigenaar van LipFish begint BlommaBlog met een interview waarin Jenny vertelt over haar bedrijf dat in hele korte tijd de wereld heeft veroverd.

Het begin

Ik begon toen ik ouderschapsverlof had voor mijn eerste kind in 2005. Ik maakte zelf kleding en verkocht af en toe enkele stuks. Eigenlijk had ik nooit eerder bedacht om voor mijzelf te beginnen, maar een bedrijf begon bij mij Amoebe-rammelaars in te kopen. Via dit bedrijf kwam ik in contact met een agent die graag mijn speelgoed, een stoffen tekkeltje en kramosaurussen, wilde gaan verkopen. In januari 2006 was alles geregeld en ben ik verder gaan denken. Zo kwam ik op het idee van shirt met dieren met bungelende benen. Ik kocht rode shirts in en naaide de kikkers op de shirts, die ik vervolgens verkocht in een winkeltje. Dit bleek een succes waarna ik 500 shirts heb laten maken in een fabriek. Vanaf dat moment begon het balletje te rollen.

Snelle groei

LipFish is hard gegroeid ondanks dat ik in het begin echt moeite heb gedaan om zo langzaam te groeien als mogelijk. Als ik van alle aanbiedingen gebruik had gemaakt had LipFish nog wel groter kunnen zijn. Maar omdat ik helemaal geen ervaring had met een eigen bedrijf bleek het vooral in het begin lastig om keuzes te maken. Gelukkig heb ik een fantastische mentor die ik altijd om alles kan bellen. Dat is een heerlijk gevoel!

Stress

Ongeveer 1,5 jaar gelden werd het teveel. Ik verloor het plezier in mijn werk. De oplossing bleek dichtbij, ik nam iemand aan en er viel een last van mijn schouders. Als het nu soms te veel dreigt te worden, maar ik een lijstje en zie dan vaak dat er maar één of twee taken zijn die ik direct op moet pakken. En ik ben erg goed in mijn werk op kantoor te laten. 's Avonds en in het weekend staat de computer uit!

Inspiratie

Ik haal mijn inpiratie uit kinderboeken. Als ik inspiratie zoek ga ik naar de afdeling kinderboeken en ga op zoek naar boeken met kleurrijke en simpele illustraties. Op dit moment ontwerp ik alles zelf. Ik denk er nu over om in de toekomst met gastontwerpers te gaan werken. Sinds een jaar werk ik per seizoen met een thema, dat heeft het ontwerpen een stuk makkelijker gemaakt. Naast de thema's is er een basiscollectie, zo zal het rode shirt met de groene kikker altijd in de collectie blijven!

Jenny Boije, Stockholm april 2011

www.lipfish.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten